Home

Tuesday, March 16, 2010

Pengenalan Kepada Komputer Asas

Pengenalan:

Sebuah komputer melaksanakan sesebuah tugas tertentu bergantung kepada perisian (ditulis oleh manusia) yang menyimpan set-set arahan dan panduan yang akan digunakan oleh komputer itu.

Secara definisi, PERISIAN ditakrifkan sebagai:
Sekumpulan arahan (program komputer) yang dibentuk untuk melaksanakan tugas atau fungsi tertentu.

Syarikat perisian komputer memonopoli pasaran perisian komputer dan mengenakan harga yang tinggi terharap perisian yang mereka jual. Selain itu kaedah perlesenannya juga amat terhad dimana setiap perisian yang dibeli hanya boleh dipasang di dalam satu komputer. Pengguna tidak memiliki perisian tersebut selepas dibeli. Mereka hanya mempunyai hak untuk menggunakan perisian tersebut dalam satu komputer sahaja. Selain itu apa-apa penambahan terhadap perisian adalah tidak dibenarkan. Pengguna juga tidak boleh mendapat atau melihat kod sumber perisian tersebut.

Pakar-pakar komputer dan teknologi maklumat yang tidak berpuas hati terhadap penguasaan dan monopoli syarikat-syarikat perisian komputer telah menulis perisian mereka sendiri dan memberikannya secara percuma. Pengguna boleh menggunakan perisian ini secara percuma dan ia boleh dipasang ke dalam seberapa banyak komputer yang dikehendaki tanpa apa-apa bayaran lesen. Pengguna juga boleh memberikan perisian ini kepada sesiapa sahaja tanpa sebarang sekatan. Selain itu kod sumber perisian tersebut juga diberikan secara percuma. Pengguna boleh melihat, mengubahsuai dan menggunakan kod tersebut di dalam kerja-kerja mereka.

Perisian Bebas (Free Software)
Sumber terbuka bermakna apabila sumber maklumat, kod, gambar, peta, pengarang, dan semua yang berkaitan adalah boleh dilihat dan diubahsuai oleh orang awam atau sesiapa sahaja.
Projek perisian bebas yang dikenali sebagi Projek GNU diketuai oleh Richard Stallman. Ia bermula pada 1983 untuk membangunkan sistem pengoperasian seperti UNIX lengkap yang mempunyai pengkompil, aturcara aplikasi, utiliti pembangunan dan sebagainya. Pada 1991, apabila versi pertama kerangka Linux ditulis, projek GNU telah menghasilkan hampir kesemua komponen sistem ini — kecuali kernel. Torvalds dan pembangun kernel seperti Linux menyesuaikan kernel mereka supaya dapat berfungsi dengan komponen GNU, dan seterusnya mengeluarkan sistem pengoperasian Linux yang cukup berfungsi. Oleh itu, Linux melengkapkan ruang terakhir dalam rancangan projek perisian bebas.Pada asasnya konsep perisian bebas merujuk kepada kebebasan bukannya harga.

Untuk memahamainya Richard Stallman berkata:
Free yang disebutkan bermaksud bebas. Bebas yang dimaksudkan disini adalah :
• bebas untuk mengguna
• bebas untuk menyalin
• bebas untuk mengkaji dan mengubahsuai
• bebas untuk mengedarkannya
• bebas untuk memperbaiki

Disebabkan ianya bebas pengguna tidak perlu mememinta kebenaran atau membayar lesen untuk mengguna, menyalin, mengubahsuai dan mengedar perisian tersebut.

Inisiatif Sumber Terbuka atau Open Source Initiative (OSI) telah dibentuk pada Feburari 1998 oleh Eric S. Raymond and Bruce Perens. Ia merupakan badan yang mengawal selia dan mewar-warkan konsep sumber terbuka. Konsep ini dibentuk untuk memadamkan anggapan setengah pihak bahawa perisian yang bebas atau percuma adalah anti-kormesial.

Pihak Inisiatif Sumber Terbuka memberikan tiga kriteria yang dipanggil Definasi Sumber Terbuka iaitu:
• Kos sumber mesti diedarkan bersama perisian atau jika tidak ia mesti disediakan tidak lebih dari kos pengedarannya
• Sesiapa sahaja boleh mengedar semula perisian tersebut secara percuma, tanpa membuat bayaran lesen atau royalti kepada penulisnya
• Sesiapa sahaja boleh mengubahsuai perisian tersebut atau menghasilkan perisian lain daripadanya dan mengedar semula perisian yang telah diubahsuai dibawah syarat yang sama
Perisian Bebas lawan Sumber Terbuka

Walaupun secara praktikalnya perisian bebas dan perisian sumber terbuka menggunakan lesen (yang percuma) yang sama, namun terdapat sedikit perbezaan. Perisian bebas mestilah bersumber terbuka, namun sumber terbuka tidak semestinya bebas.
Kelebihan Perisian Sumber Terbuka

Tiada paksaan untuk menaiktarafkan sesuatu perisian
Pembekal bagi perisian berbayar perlu untuk mengekalkan imbuhan pendapatan mereka. Dengan menjual satu produk kepada pelanggan adalah tidak berbaloi. Mereka mengkehendaki pelanggan sentiasa membeli dalam meningkatkan tahap kualiti produk dan menambah ciri-ciri baru.

Tetapi mereka yg menghasilkan perisian sumber terbuka kebiasaannya tidak begitu.
Contohnya:
• Sistem pengoperasian lama bagi Microsoft yang sudah tamat tempoh akan kehilangan support, penyelesaiannya hanya dengan menaiktaraf sistem tersebut:

Kos efektif
Perisian Sumber Terbuka selalunya datang dengan kos yang percuma. Ini membantu syarikat dan seterusnya negara untuk menggunakannya.

Lebih selamat
Disebabkan kod sumber adalah terbuka, lebih ramai yang memeriksa kod sumber dan dengan itu lebih banyak kesilapan dijumpai dan dibetulkan. Hasil terakhir yang diperolehi akan lebih selamat dibandingkan dengan kod sumber tertutup bagi kod sumber yang sama.


Operasi perisian terbuka
Linux
Linux adalah satu operating system berasaskan UNIX yg dicipta untuk PC khususnya menggunakan processor INTEL, SPARC, Alpha dan boleh digunakan untuk server atau workstation. Dari satu CD installer (Redhat version 6.2 dan sebelumnya kerana mulai version 7.0 dah menggunakan 2 CD) kita boleh setup workstation atau server apa saja, mail, web, print, file, DNS, firewall dan macam-macam lagi.

Secara asasnya terdapat beberapa jenis dan versi Linux yang agak popular di kalangan penggemar sumber terbuka. Diantaranya ialah
• Mandrake: (10.1 official,10.0, Move 2.0,9.1 )
• Redhat: (9-Shrike, 7.3-Valhalla, 7.2, 6.2 zoot)
• Knoppix ( 3.7, 3.6 )
• Fedora (FC 3-Heideburg, FC 2-Tettreng, FC 1-Yarrow)
• Debian: ( 3.0, 4.0, i 386,PPC,Alpha,Sparc )
• Slackware Linux
• Caldera OpenLinux
• SuSE Linux
• Corel Linux
• Stampede
• VA Linux
• Black Cat
• Red Flag

Linux sebagai perisian bebas
Istilah Linux atau GNU/Linux (GNU) juga digunakan bagi merujuk kepada keseluruhan edaran Linux(Linux distribution), yang selalunya disertakan perisian-perisian lain sekali dengan Sistem Pengoperasian. Contoh-contoh perisian adalah seperti Pelayan Web, Bahasa Pengaturcaraan, Pangkalan Data(database), Persekitaran Desktop(Desktop environment) (seperti GNOME dan KDE), dan suite pejabat(office suite) seperti OpenOffice.org. Edaran-edaran Linux telah mengalami pertumbuhan yang pesat dari segi kepopularan, sehingga lebih popular daripada versi UNIX yang propritari(proprietary) dan mula mencabar dominasi Microsoft Windows dalam sesetengah perkara.

Kini Linux telah mendapat sokongan daripada syarikat-syarikat besar seperti IBM, dan Hewlett-Packard. Para penganalisa menujukan kejayaannya ini disebabkan ianya tidak bergantung kepada vendor(vendor-independence), kos perkakasan yang rendah, dan kepantasannya berbanding versi UNIX proprietari, serta faktor keselamatan dan kestabilannya berbanding dengan Microsoft Windows. Ciri-ciri ini juga menjadi bukti kepada keberkesanan model pembangunan sumber terbuka.

Linux merupakan asas kepada kombinasi perisian-pelayan LAMP, kependekan daripada Linux, Apache, MySQL, Perl/PHP,Python. LAMP telah mencapai kepopularan yang luas di kalangan pembangun Web.

Linux dibangunkan agar ia kecil, pantas dan murah. Setakat ini pembina Linux masih mengekalkan konsep ini. Linux mampu dijalankan dalam keadaan paling minimum seperti komputer Intel 286, 386 dan 486, komputer yang mungkin akan dibuang jika ia masih mahu menjalankan sistem operasi berasaskan Windows.

Sejarah Linux
Linux (Sebutan "LINN-ooks") asalnya dibina oleh Linus Torvalds daripada Universiti Helsinki di Finland. Linux diasaskan daripada UNIX untuk PC yang dipanggil Minix. Oleh kerana Minix hanya dibina untuk tujuan pengajaran sistem operasi dan kekurangan pelbagai perkara yang ada di dalam Unix, Linus mengambil keputusan menulis semula sistem operasi itu dan ia dinamakan Linux. Yang ditulis pada masa itu di atas komputer "Sinclair QL" dengan memori hanya 4MB. Akhir tahun 1991 Linux diperkenalkan kepada umum dan Linus telah menjadikan kod-kod Linux itu percuma dan menggalakkan penyebaran dan pembangunan Linux oleh orang lain. Pembangunan Linux terus berkembang dengan diketuai oleh Linus, oleh kumpulan pembangunan sistem Linux yang berada di seluruh dunia melalui Internet.

Linux adalah klon UNIX (Bagi MS, ia adalah bagai cerita Star Wars Episode II - "Attack Of The Clones"). Ia ditulis semula daripada asal dan asas agar menyerupai UNIX dan mematuhi standard Unix POSIX. Tiada satu pun kod-kod Linux diambil daripada kod asal Unix. Tiada pihak daripada Unix System Laboratories dan Universiti California di Berkely yang terlibat dengan pembangunan Linux. Linux adalah sistem operasi yang pertama dan satu-satunya yang sedia mematuhi standard yang telah ditetapkan di bawah dokumen POSIX-1 dan POSIX-2.
Linux dilesenkan dibawah hakcipta GNU General Public License (GPL) salah satu jenis perlesenan dalam Sumber Terbuka. Lesen ini telah ditulis oleh oleh Free Software Foundation (FSF), bertujuan untuk menghalang mana-mana individu atau syarikat daripada menghadkan penyebaran kod-kod aplikasi.

Secara ringkasnya, walaupun anda boleh mengenakan bayaran kepada salinan kod-kod yang anda serahkan kepada orang lain, namun anda tidak berhak untuk menghalang orang yang telah anda telah jualkan atau serahkan kod-kod itu daripada menjual atau menyerahkan kod-kod itu kepada orang lain walaupun secara percuma atau dengan harga lain yang telah mereka telah tetapkan.

Ini juga bermaksud kod-kod asal perisian di bawah lesen ini boleh didapati secara bebas tanpa halangan. Ini satu berita yang baik untuk pembangun aplikasi, mereka boleh mengubah mana-mana aplikasi di bawah GPL dan masih boleh menyebarkan kod-kod yang mereka ubah dan baiki dengan syarat kod-kod itu juga perlu dilesen di bawah lesen yang sama.
Apa yang dibina oleh Linus hanyalah Kernel kepada Linux. Tanpa perisian-perisian lain, sistem operasi Linux tidak lengkap. Kebanyakan perisian, aplikasi dan utiliti di dalam distribusi Linux datang daripada FSF dan projek GNU. Projek GNU UNIX.

Mudah alih bermaksud ia boleh dijalankan dipelbagai jenis sistem dan mesin bukan setakat Intel, Macintosh dan pelbagai lagi. Sistem Operasi di dalam projek ini dipanggil Hurd. Perbezaan di antara Hurd dan Linux bukan daripada segi antara muka tetapi daripada segi pembangunan. Hurd adalah sistem operasi moden dan Linux pula banyak meminjam reka bentuknya daripada Unix.


Operasi perisian tertutup

Microsoft
Windows
Perisisian Microsoft merupakan operasi perisian tertutup. Ia tidak diberikan secara percuma seperti perisian Linux. Sesiapa yang ingin menggunakannya hendaklah membayar untuk mendapatkan perlesenan.

Ia lebih dikenali dengan sebutan Windows dan adalah sistem operasi komputer peribadi yang dikembangkan oleh Microsoft yang menggunakan antarmuka dengan pengguna berbasis grafik
• MS-DOS
• 1985 -Windows 1.0
• 1987 - Windows 2.0
• 1990 - Windows 3.0
• 1992 - Windows 3.1
• 1993 - Windows for Workgroups 3.11
• 1995 - Windows 95 (Versi: 4.00.950)
• 1998 - Windows 98 (Versi: 4.1.1998)
• 1999 - Windows 98 Second Edition (Versi: 4.1.2222)
• 2000 - Windows Millennium Edition (Me) (Versi: 4.9.3000)
• 2000 - Windows 2000 (Versi: NT 5.0.2195)
• 2002 - Windows XP (Versi: NT 5.1.2600)
• 2007 - Windows Vista (Versi 6.0 Build 6000)

Mac OS X
versi terbaru dari sistem operasi Mac OS untuk komputer Macintosh. Sistem operasi ini pertama kali dikeluarkan pada tahun 2001.
• Mac OS X Server 1.0 kode: "Rhapsody", dirilis: Maret 1999.
• Mac OS X Public Beta kode: "Kodiak", dirilis: September 2000.
• Mac OS X 10.0 (update 10.0.1-10.0.2-10.0.3-10.0.4) kode: "Cheetah", dirilis: Maret 2001.
• Mac OS X 10.1 (update 10.1.1-10.1.2-10.1.3-10.1.4-10.1.5) kode: "Puma", dirilis: Oktober 2001.
• Mac OS X Server 10.1 (update 10.1.1-10.1.2-10.1.3-10.1.4-10.1.5) kode: "Puma", dirilis: November 2001.
• Mac OS X 10.2 (update 10.2.1-10.2.2-10.2.3-10.2.4-10.2.5-10.2.6-10.2.7-10.2.8) kode: "Jaguar", dirilis: Agustus 2002.
• Mac OS X Server 10.2 (update 10.2.1-10.2.2-10.2.3-10.2.4-10.2.5-10.2.6-10.2.7-10.2.8), dirilis Agustus 2002.
• Mac OS X 10.3 (update 10.3.1-10.3.2-10.3.3-10.3.4-10.3.5-10.3.6-10.3.7-10.3.8-10.3.9) kode: "Panther", dirilis Oktober 2003.
• Mac OS X Server 10.3 (update 10.3.1-10.3.2-10.3.3-10.3.4-10.3.5-10.3.6-10.3.7-10.3.8-10.3.9), dirilis Oktober 2003.
• Mac OS X 10.4 (update 10.4.1-10.4.2-10.4.3-10.4.4-10.4.5) kode: "Tiger", dirilis: April 2005.
• Mac OS X Server 10.4 (update 10.4.1-10.4.2-10.4.3-10.4.4-10.4.5) dirilis: April 2005.


ew2010

sejarah Pendidikan Jasmani di Malaysia

Perkembangan sejarah Pendidikan Jasmani di Malaysia dibahagikan kepada 4 peringkat yang besar:

1. Sistem pelajaran asal, iaitu sistem pelajaran yang telah ada sebelum kedatangan pengaruh Barat / British.
• Sebelum datangnya pengaruh pendidikan Barat, sistem pendidikan adalah merupakan sistem yang tidak formal seperti kelas-kelas agama dan al-Quran, kelas kesenian dan pertukangan. Sistem ini tidak memberatkan cirri-ciri pendidikan secara formal. Oleh itu, tidak ada langsung Pendidikan Jasmani.

2. Sistem pelajaran semasa zaman penjajahan British (1786 – 1941).
• Sistem pelajaran yang formal diperkenalkan di negara ini. Selepas kedatangan Inggeris di negeri-negeri selat. Ini adalah usaha penganjur kristian dan syarikat-syarikat Inggeris di Pulau Pinang dan Melaka.

• Sekolah yang pertama didirikan di Tanah Melayu ialah Penang Free School yang ditubuhkan dalam tahun 1816. Usaha ini dibuat oleh R.S.Hutching. Sekolah ini dibawah pentadbiran syarikat Inggeris dan Pendidikan Jasmani tidak dijalankan lagi, yang dipentingkan ialah pengajaran menulis, membaca dan mengira.

• Sehingga tahuan 1920-an masih belum ada sistem dan sukatan pelajaran yang formal walaupun Pendidikan Jasmani di ajar secara tidak formal. Keutamaan diberi kepada aktiviti senaman, latihan kawat dan permainan yang membawa pengaruh penjajahan Inggeris.

• Pendidikan Jasmani mula-mula diperkenalkan di sekolah-sekolah Melayu pada abad ke-19 bagi kelas tahun 1 hingga 4. Pendidikan Jasmani juga diajar di Sekolah Melayu ‘khas’. Pada tahun 1856, Pendidikan Jasmani diperkenalkan di Sekolah Melayu di Singapura.

• Pendidikan Jasmani diajar di sekolah vernacular Cina di Melaka mulai tahun 1815.

• Dari tahun 1923 hingga 1925, Pendidikan Jasmani mulai diajar di Pulau Pinang, Kuala Lumpur, Muar dan Ipoh.

• Mulai tahun 1930 Pendidikan Jasmani diajar untuk peringkat menengah di Sekolah China Penang, Kuala Lumpur dan Ipoh.

• Pada tahun 1924 dilantik seorang pengusaha pendidikan jasmani untuk negeri-negeri selat. Walaubagaimanapun, sukatan pelajaran pendidikan jasmani masih belum tersusun dan guru-guru tidak pernah menerima latihan Pendidikan Jasmani ditugaskan mengajar pelajaran itu.

3. Sistem Pelajaran Sebelum Merdeka
• Tahun-tahun 1930-an barulah usaha rancangan Pendidikan Jasmani untuk sekolah-sekolah dimulakan. Sukatan pelajaran ini merupakan asas untuk pelajaran Pendidikan Jasmani di Tanah Melayu. Ia berdasarkan sukatan pelajaran latihan fizikal untuk sekolah-sekolah Inggeris di England, yang diperkenalkan pada tahun 1933.

• Siri buku Jeffersons, “How To Teach Physical Training” dijadikan asas sukatan Pelajaran Jasmani.

• J.W. Jeffersons dilantik sebagai pengusaha Pendidikan Jasmani pada tahun 1932, melancarkan rancangan latihan guru Pendidikan Jasmani di seluruh Negara.

• Pada tahun 1946-1948, suatu sukatan pelajaran latihan jasmani dikeluarkan untuk mengadakan sukatan formal bagi sekolah-sekolah rendah dan menengah.

• Sukatan ini diterbitkan oleh Maktab Perguruan Sultan Idris, Tanjung Malim. Sistem latihan guru dilancarkan secara berperingkat-peringkat.

• Penubuhan Tanah Melayu menunjukkan pengaruh penjajahan Inggeris dimana gimnastik, sukan dan rentakrama merupakan program utama di sekolah rendah. Di sekolah menengah permainan seperti bola sepak, bola keranjang, berenang dan tennis amat popular

• Pada tahun 1952, guru-guru tempatan mula dihantar ke luar negeri untuk meluaskan pengetahuan mengenai Pendidikan Jasmani. Tahun 1953, Pendidikan Jasmani dimasukkan sebagai satu mata pelajaran bagi kursus asas dan pilihan utama di Kirby dan seterusnya diadakan Kursus Pendidikan Kesihatan di Kirby dan Brinsford, England.


4. Sistem Pendidikan Selepas Merdeka
• 1955, Jawatan Penguasa Pendidikan Jasmani diambil alih oleh anak tempatan, Encik Teoh Teik Lee. 1958, bahagian penguasa Pendidikan Jasmani dipindahkan kepada Bahagian Nazir Sekolah dan disatukan dengan Bahagian Latihan Guru.

• 1950, Sukatan Pelajaran Pendidikan Jasmani Maktab Perguruan Sultan Idris dikekalkan dengan beberapa penyesuaian dan pindaan.

• 1960, Maktab Perguruan Ilmu Khas mengadakan kursus satu tahun Pendidikan Jasmani dan diikuti kursus tambahan untuk guru-guru perempuan pada tahun 1961.

• Pada 1960, B.E. Chamber diganti oleh E.D.Clay sebagai Nazir Sekolah-sekolah Persekutuan, bahagian Pendidikan Jasmani.

• Pada tahun 1966, sukatan pelajaran Pendidikan Jasmani dikaji semula dan wujudlah sukatan pelajaran Pendidikan Jasmani untuk kanak-kanak lelaki dan perempuan.

• Pada 1971, sukatan pelajaran disemak semula, dan dikeluarkan dalam dua bahasa iaitu Melayu dan Inggeirs. Sukatan ini lebih dinamik dan berkesan kerana memberatkan kepada kesan, pergerakan dan kemahiran.


ew2010

Sejarah Pendidikan Jasmani di Malaysia

Sejarah Pendidikan Jsmani Di Malaysia

Perkembangan sejarah Pendidikan Jasmani di Malaysia dibahagikan kepada tiga peringkat besar:

  • Sistem pelajaran asal, iaitu sistem pelajaran yang telah ada sebelum kedatangan pengaruh Barat.
  • Zaman penjajahan menghasilkan pendidikan yang formal yang telah menghasilkan pertumbuhan sekolah-sekolah Inggeris, Melayu, Cina dan India. Zmn ini berlanjutan hingga Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.
  • Zaman pendidikan moden, iaitu zaman selepas kemerdekaan.


Sebelum dtangnya pengaruh pendidikan Barat, sistem pendidikan adalah merupakan system yang tidak formal seperti kelas-kelas agama dan al-Quran, kelas kesenia dan pertukangan. Sistem ini tidak memberatkan cirri-ciri pendidikan secara formal.Oleh itu tidak ada langsung pendidikan jasmani.

Sebelum pelajaran yang formal diperkenalkan di egara ini selepas kedatangan Inggeris di Negeri-negeri Selat.Ini adalah usaha penganjur Kristiam dan Kompani Inggeris. Sekolah yang pertama didirikan di tanah Melayu ialah Penang Free School yang ditubuhka dalam tahun 1816.Usaha mendirikn sekolah itu dibuat oleh Rev. R. S. Hutching. Sekolah itu ialah di bawah pengelolaan Kompani Inggeris.Pendidikn Jasmani tidak lagi dijalankan, yang lebih dipentingkan ialah pengajaran menulis, membaca dan mengira.

Sehingga tahun-tahun 1920-an masih belum ada sistem dan sukatan pelajaran yang formal walaupun pelajaran Pendidikan Jasmani mula diajar secara tidak formal. Keutamaan diberi kepada aktiviti senaman, latihan kawat dan ermainan yang membawa pengaruh penjajahan Inggeris.Tahun 1924 dilantik seorang pengusaha pendidikan jasmani untuk Negeri-negeri Selat.

Sungguhpun begitu, sukatan pelajaran pendidikan belum tersusun. Guru-guru yang tidak pernah menerima latihan pendidikan jasmani ditugaskan mengajar pelajaran itu. Tahun-tahun 1930-an brulh usaha rancangan pendidikan jasmani untuk sekolah-sekolah dimulakan. Sukatan pelajaran itu merupakan asas kepada pelajaran Pendidikan Jasmani di Tanah Melyu. Ia berdasarkan kepada sukatan pelajaran Latihan Fizikal untuk sekolah-sekolah Inggeris di England, yang mana telah diperkenalkan dalam tahun 1932, telah melancarkan rncangan latihan guru pendidikan jasmani ke seluruh Negara. Kursus-kursus dalam perkhidmatan diadakan di seluruh Negara.

Tahun 1946-48. suatu sukatan pelajaran Latihan Jasmani dikeluarkan. Usaha ini adalah untuk mengadakan suatu sukatan yang formal untuk sekolah-sekolah rendah dan menengah. Sukatan ini diterbitkan oleh Maktab Perguruan Sultan Idris, Tanjung Malim. Sistem latihan guru pendidikan jasmani dilancarkan secara berperingkat-peringkat, iaitu dari peringkat I hingga peringkat IV.

Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu menunjukkan pengaruh penjajahan Inggeris dalam perkembangan pendidikan Gimnastik, sukan dan rentkrama merupakan bahagian program-program yang terdapat di sekolah-sekolah rendah, sementara di sekolah-sekolah menengah, Inggeris memajukan satu program yang serupa dengan yang terdapat di Negara-negara Asia di bawah Britih Komanwel.Bola sepak, bola keranjang, berenang dan tennis adalah popular tetapi permainan badminton paling popular sekali.

Pada tahun 1952 guru-guru tempatan muladihantar ke luar negeri untuk meluaskan pengetahuan mengenai pendidikan jasman. Setahun kemudian Pendidikan Jsmani dimasukkan sebagai satu mta pelajaran bagi kursus asas da pilihan utama di Kirby. Kemudian diadakan pula kursus pendidikan dan kesihatan di Kirby dan Brinsford, Egland. Tahun 1955, Jawatan Penguasa Pendidikan Jasmani diambil alih oleh anak tempatan, iaitu Encik Toh Teik Lee. Pada than 1958 bahagian Penguasa Pendidikan Jasmani dipindahkan kepada Bahagian Nazir Sekolah-sekolah dan jiga disatukan dengan Bahagian Latihan Guru.

Sukatan pelajaran Pendidikan Jasmani M.P.S.I dikekalkan dalam tahun50-an dengan beberapa penyesuaian dan pindaan. Pada tahun 1960, B.E Chamber diganti oleh E.D Clay sebagai Nazir Sekolah-seklah Persekutuan, bahagian Pendidikan Jasmani. Sukatan pelajaran dikaji semula dan wujudlah sukatan pelajaran Pendidikan Jasmani untuk kanak-kanak lelaki dan perempuan pada tahun 1966. Kursus tambahan, satu tahun Pendidikan Jasmani diadakan di Maktab Perguruan Ilmu Khas pada tahun 1960. Kemudian diikuti dengan kursus tambahan untuk guru-guru perempuan dalam tahun 1961.

Pada tahun 1971, sukatan pelajaran disemak semula, kemudiannya sukatan itu dikeluarkan dalam dua bahasa iaitu Melayu dan Inggeris. Sukatan ini lebih dinamik dan berkesan kerana memberatkan kepada kesan, pergerakan dan kemahiran. Dimasukkan juga aspek-aspek moden seperti tarian moden atau terian pendidikan dan gimnastik untuk perempuan.


ew2010

Moral Kognitif Piaget dan Moral Kohlberg

Pengenalan tentang Moral Kognitif Piaget dan Moral Kohlberg

Pendekatan perkembangan kognitif dikemukakan oleh Dewey. Seterusnya dikembangkan oleh Jean Piaget dan Kohlberg.

Piaget berusaha mendefinisikan tingkat perkembangan moral pada kanak-kanak melalui pengamatan dan wawancara. Hasil pengamatannya, atas pertanyaan mengapa mereka patuh kepada peraturan, Piaget dapat kesimpulan bahawa perkembangan kemampuan kognitif pada kanak-kanak mempengaruhi pertimbangan moral mereka.

Kohlberg juga mengembangkan teorinya berdasarkan kepada asumsi-asumsi umum tentang teori perkembangan kognitif dari Dewey dan Piaget di atas. Kohlberg mendefinisikan kembali dan mengembangkan teorinya menjadi lebih terperinci. Asumsi-asumsi yang Kohlberg guna dalam mengembangkan teorinya sebagai berikut:

(a) untuk memahami tingkah laku moral seseorang adalah dengan memahami falsafah moralnya, dengan memahami alasan-alasan yang melatar belakangi perbuatannya

(b) Tingkat perkembangan tersusun sebagai suatu keseluruhan cara berfikir. Setiap orang akan konsisten dalam tingkat pertimbangan moralnya.

(c) Konsep tingkat perkembangan moral menyatakan rangkaian urutan
perkembangan yang bersifat universal, dalam berbagai
kondisi kebudayaan.


Teori Perkembangan Moral Kognitif Piaget.

Kanak-kanak membina maklumat secara aktif semasa meneroka dunia sekelilingnya Mereka mengadaptasikan pemikiran dengan memasukkan idea-idea baru bagi menambahkan lagi kefahaman tentang sesuatu perkara.

Piaget menyatakan, perkembangan kanak-kanak dan remaja mempunyai dua peringkat iaitu peringkat heteronomus (umur 4 hingga 7 tahun). Pada peringkat ini, beliau menganggap kanak-kanak memandang perundangan sebagai tidak dapat diubah. Peringkat kedua adalah autonomus iaitu perkembangan moral yang ditunjukkan oleh kanak-kanak berumur 10 tahun ke atas. Pada peringkat ini, mereka sedar peraturan yang dikenakan ke atas mereka dikuatkuasakan oleh manusia juga.

Teori ini menekankan perkembangan kognitif kanak-kanak iaitu merujuk kepada aktiviti-aktiviti mental seperti berfikir, menaakul, menganalisis, membentuk konsep, menyelesaikan masalah dan sebagainya.

Menurut Piaget, perkembangan kognitif seseorang kanak-kanak adalah mengikut siri urutan yang berperingkat. Piaget membahagikan perkembangan itu kepada empat peringkat iaitu:
1. Sensori motor
2. Operasi
3. Operasi yang konkrit
4. Operasi formal

Perkembangan kognitif berlaku dalam peringkat:

1. Sensori motor: 0 - 2 tahun.
Boleh membuat greak balas refleks. Kanak-kanak menggunakan deria motor dan deria yang lain untuk memahami dunia mereka.

2. Pra-operasi: 2 - 7 tahun.
Penggunaan simbol dan bahasa. Kanak-kanak pra sekolah menggunakan keupayaan berfikir secara simbolik untuk menyelesaikan masalah, tetapi tahap pemikiran masih tidak mengikut logik dan mudah diperdaya oleh pandangan yang berlainan.

3. Operasi konkrit: 7-11 tahun.
Zaman persekolahan, boleh membuat klasifikasi, reversibiliti, hukum keabadian. Berfikir secara logik dan konkrit. Boleh menyelesaikan masalah secara cuba jaya.

4. Operasi Formal: 12 tahun ke atas.
Remaja boleh berfikir secara abstrak konsep hipotetikal dan boleh memikirkan akibat jangka panjang sesuatu aksi. Boleh membuat penakulan abstrak, mengawal pembolehubah ,menguji hipotesis, menyelesaikan masalah.


Teori Perkembangan Moral Kohlberg.

Kohlberg menyatakan bahawa asas utama perkembangan moral adalah penaakulan moral dan penghuraiannya secara berperingkat. Tiga konsep utama perkembangan moral menurut Kohlberg adalah:

Peringkat pertama: Pemikiran pra-konvensional.
Peringkat bawah iaitu setiap individu menunjukkan tidak wujudnya ‘internalisasi’ iaitu pemahaman dalaman pada nilai moral.

Tahap 1: Moraliti heteronomus
Pada tahap ini, pemikiran moral selalu dikaitkan dengan denda. Misalnya, remaja patuh kepada arahan ibu bapa kerana ibu bapa menghendaki mereka patuh.

Tahap 2: Keindividuan, tujuan instrumental dan pertukaran.
Pada peringkat ini, remaja dapat meneruskan kesukaan mereka dan rakan mereka juga dapat membuat perkara yang sama. Apabila mereka baik pada orang lain, orang lain juga baik pada mereka kelak.

Peringkat kedua: Pemikiran konvensional
Pada peringkat ini, internalisasi pemahaman adalah pada peringkat pertengahan.

Tahap 3: Pengharapan bersama secara interpersonal, perhubungan dan keakuran interpersonal.
Pada tahap ini, remaja menilai kepercayaan, penjagaan dan setia kepada orang lain sebagai asas pengadilan. Remaja berkehendakkan ibu bapa menganggap mereka sebagai anak yang baik dan sebagainya.

Tahap 4: Sistem moraliti sosial
Pada peringkat ini, keadilan moral berasas kefahaman individu pada perundangan sosial, undang-undang, keadilan dan tanggungjawab. Misalnya, sekiranya remaja bekerja, mereka perlu dilindungi oleh undang-undang.

Peringkat ketiga: Pemikiran pro-konvensional
Pada peringkat ini, moraliti didasarkan kepada piawaian dalaman dan tidak berdasarkan piawai luar. Remaja mengetahui alternatif yang diperlukan dalam membentuk moral, meneroka alternatif. Seterusnya, sendiri berupaya membuat keputusan berkenaan moral

Tahap 5: Hubungan sosial dan hak individu,
Pada tahap ini remaja mengakui kewujudan undang-undang.

Tahap 6: Prinsip etika sejagat
Pada tahap ini, tertanam di dalam diri remaja, kepiawaian moral adalah berdasarkan hak kemanusiaan sejagat.


Kesimpulan tentang Teori Perkembangan Moral Kognitif Piaget.

Pendekatan perkembangan kognitif piaget mudah digunakan dalam proses pendidikan di sekolah, kerana pendekatan ini memberikan penekanan pada aspek perkembangan kemampuan berfikir. Oleh kerana pendekatan ini memberikan perhatian sepenuh kepada isu moral dan penyelesaian masalah yang berhubung dengan pertentangan nilai tertentu dalam masyarakat, penggunaan pendekatan ini menjadi menarik. Penggunaannya dapat menghidupkan suasana kelas.

Kelemahan Teori Piaget.

Pendekatan ini juga memiliki kelemahan-kelemahan. Salah satu kelemahannya dikemukakan oleh Hersh, et. al. (1980), pendekatan ini menampilkan bias budaya barat. Antara lain kelemahan ialah sangat menjunjung tinggi kebebasan peribadi yang berdasarkan filsafat liberal. Dalam proses pendidikan dan pengajaran, pendekatan ini juga tidak mementingkan kriteria benar salah untuk suatu perbuatan. Yang dipentingkan adalah alasan yang dikemukakan atau pertimbangan moralnya.

Teori Perkembangan Kognitif Piaget terhadap pengajaran dan pembelajaran. Daripada teori ini, seseorang guru perlu sedar bahawa pada peringkat awal, kanak-kanak seperti di kelas tadika perlu didedahkan kepada bahan-bahan pelajaran yang terdiri daripada objek-objek besar iaitu yang senang dilihat dan disentuh. Manakala pada peringkat Tahun Dua dan Tiga, kanak-kanak bersifat egosentrik. Oleh itu, tajuk-tajuk seperti Rumah Saya, Keluarga Saya adalah sesuai disediakan sebagai bahan bacaan dan tulisan. Pelbagai jenis alat bantu mengajar diperlukan untuk mengajar kanak-kanak di peringkat sekolah rendah disebabkan perkembangan kognitif yang terhad.

Murid-murid di peringkat sekolah rendah juga masih belum bersedia menyelesaikan masalah abstrak atau dalam bentuk hipotesis. Oleh itu, banyak contoh konkrit dan analogi diperlukan untuk memudahkan pemahaman murid-murid sekolah rendah. Isi pelajaran dan aktiviti pelajaran yang disediakan perlu selaras dengan peringkat perkembangan kognitif murid-murid. Sekiranya tidak, bahan atau aktiviti pelajaran tersebut mungkin akan membosankan murid-murid atau terlalu sukar bagi mereka.

Setiap tajuk pelajaran perlu disusun dan dipertingkatkan. Ini membolehkan penyampaian tajuk pelajaran daripada peringkat yang senang kepada peringkat yang susah. Cara seperti ini akan menjamin murid-murid memperolehi hasil pembelajaran yang maksimum.

Kesimpulan tentang Teori Perkembangan Moral Kohlberg.
Teori Kohlberg dinilai paling konsisten dengan teori ilmiah, peka untuk mendedahkan kemampuan seseorang dalam membuat pemikiran atau pertimbangan moral, dan mendukung perkembangan moral.

Kelemahan teori ini.
Teori Kohlberg dikritik mengandungi seks, kerana dilema yang dikemukakannya dan orientasi penilaian pada keadilan dan hak lebih tepat bagi kaum pria. Berdasarkan kepada hasil uji empiris, kaum wanita cenderung mendapat skor lebih rendah dari kaum pria. Selain itu, dalam pelaksanaan program-programnya, teori ini juga memberi penekanan pada proses dan
struktur pertimbangan moral, mengabaikan nilai dan isi pertimbangnnya.

Berhubungan dengan hal ini, menurut Ryan dan Lickona, pendidikan moral dengan penekanan kepada proses semata dan mengabaikan isi, tidak akan mencapai sepenuhnya apa yang diharapkan. Dari sisi lain, pengakuan Kohlberg bahawa teorinya berdasarkan kepada prinsip-prinsip moral yang bersifat universal dibantah juga oleh Liebert .

Menurut Liebert, berbagai kajian dalam bidang antropologi tidak mendukung pandangan tentang adanya prinsip-prinsip moral yang universal seperti yang dikemukakan Kohlberg. Realiti yang ditemukan adalah berbagai norma, standard, dan nilai-nilai moral yang dipengaruhi oleh budaya masyarakat pendukungnya. Walaupun pendekatan ini mengandungi kelemahan-kelemahan dalam segi tertentu, namun seperti dijelaskan juga oleh Ryan dan Lickona, teori ini juga telah memberi sumbangan berharga bagi perkembangan pendidikan moral.


ew2010

Negrito dan Senoi / Melayu Pertama dan Melayu Kedua

Negrito dan Senoi

Kaum yang tertua sekali datang ke Asia Tenggara ialah orang-orang Negrito dan hingga sekarang mereka masih ada di Malaysia. Di Kedah dan Perak, mereka dikenali sebagai orang-orang Semang. Di Kelantan pula, mereka digelar sebagai Pangan. Biasanya, fizikal badan mereka adalah kecil dan berambut kerinting. Seterusnya, Kaum ini telah berhijrah menetap ke negara-negara lain. Kesan daripadanya, mereka akan dijumpai di Filipina dan Australia. Bagi kaum Negrito yang tinggal di Filipina, mereka dikenali Aetas manakala di Australia, mereka dikenali sebagai Orang Hitam di Australia. Bagi mereka yang menetap Malaysia, mereka digelar Orang Asli.

Selain daripada kaum Negrito, satu lagi kaum juga telah berkembang di Asia Tenggara iaitu Orang-orang Senoi atau Sakai. Yang membezakan kedua-dua kaum ini ialah Orang-orang Senoi lebih tinggi daripada orang-orang Negrito. Dari segi fizikal, Kaum Senoi ini juga berkulit hitam dan hidung kemek, mereka selalunya tinggal di bukit-bukau. Di samping itu, Kaum ini juga ada di Sri Lanka dan Sulawesi.


Melayu Pertama dan Melayu Kedua

Kaum yang terbesar dan utama sekali datang ke Asia Tenggara ialah dari bahagian barat Cina yang dikenali sebagai kaum Mongoloid dan Kedatangan kaum ini berlaku di antara tahun 2500 S.M. dan 1500 S.M. mereka merupakan nenek moyang orang-orang Melayu yang sekarang ini tinggal di Malaysia. Kaum Melayu ini mengembara dari Asia Tenggara ke pulau-pulau di Timur dan Rebuplik Malagasy.

Di antara tahun 2500 S.M. dan 1500 S.M. kaum yang datang ke Asia Tenggara ini boleh dibahagikan kepada dua golongan besar iaitu Melayu Pertama dan Melayu Kedua. Sehingga kini, di semenanjung Malaysia masih terdapat orang-orang Melayu Pertama. Sehubungan dengan itu, golongan Melayu Pertama yang ada di semenanjung Malaysia hari ini ialah Orang Jakun, Orang Laut dan Bersisi. Begitu juga kebanyakan daripada orang-orang Dayak di Malaysia Timur dan orang-orang Batak di Sumatera.

Kaum yang kedua pula ialah orang-orang Melayu Kedua mengikut orang-orang Melayu Pertama ke Asia Tenggara. Mereka juga digelar orang-orang Pantai Melayu. Adalah dipercayai bahawa merekalah menyebabkan orang-orang Melayu Pertama masuk ke kawasan pedalaman. Selain itu, orang-orang Melayu Kedua ini kebanyakannya adalah tinggal di sepanjang pantai Malaysia, Sumatera, Bali, Borneo, Sulawesi dan pulau-pulau lain merupakan nenek moyang kepada orang-orang Melayu yang tinggal di tempat-tempat ini sekarang.


Orang-orang Melayu Kedua, yang datang kemudian ini, membawa bersama tradisi zaman logam mereka ke Malaysia. Kehidupan mereka lebih maju lagi jika dibandingkan dengan kaum-kaum yang terdahulu datang ke sini. dMereka bercucuk-tari segi kegiatan ekonomi pula, mereka menanam dan menternak binatang, dan tinggal di rumah-rumah kayu. Mereka percaya bahawa alam semula jadi dikuasai oleh semangat. Oleh itu, Kebanyakan kepercayan mereka ditumpukan kepada padi.

Di samping itu, ketika orang-orang Melayu Kedua menetap di negara ini, mereka telah mempunyai tamadun sendiri. Bila pedagang-pedagang dari luar negeri datang ke sini, penduduk-penduduk asli Malaysia sudah mempunyai unsur-unsur tamadun dan mereka bukanlah liar. Tidak lama kemudian penduduk awal ini telah dapat mencipta satu sistem pemerintahan untuk kegunaan mereka sendiri. Maka, inilah menandakan permulaan sistem pemerintahan yang kita ada sekarang ini.


ew2010

宋金元文明

宋金元文明


公元960年 宋朝建立
959年,世宗柴病逝,年仅7岁的周恭帝即位,无法管理政事,国家政局开始动荡不安。赵匡胤反取了后周政权,改国号为“宋”,建立了赵宋王朝。

公元1004年 澶渊之盟
“澶渊之盟”加重了北宋人民的负担,但它维持了宋辽边境长期的和平,促进两地经济文化交流、民族融合。

公元1038年 西夏建国
唐朝未年,党项族形成强大的地方割据势力。至宋朝初,李继迁攻占灵州,为西夏建国尊立了初步基础。在汉族封建文化的强烈影响下,党项族的政治、经济发生了深刻变化,建立了自己的政权。

公元1115年 金朝建立
1113年,阿骨打担任女真部落联盟的尊长,开始反抗辽朝奴役的斗争。当时,辽朝未代皇帝耶律廷僖在位,荒淫暴虐,对女真人的勒索压逼更加凶狠。1114年,阿骨反辽,大败辽兵,建立金朝。

公元1127年 靖康之难
1125年,金朝在灭辽之后兵南下,分两路进攻北宋,进逼宋朝都城汴梁。无能的宋微宗赵传位给太子宋钦宗,逃往镇江避祸。宋钦宗即位后,改年号为“靖康”。1126年,金兵第二次南侵,攻入汴京,北宋亡。

公元1127年 赵构建南宋
赵构在南京应天符即位,改年号为“建炎”,起用抗战派李纲为相,以宗泽为东京留守,发动军民抗金。不久,他启用投降派黄潜善、汪伯彦,把宋军防线由黄河一线南直移准、汉、长江一线,使抗战形势逆转。使得金兵轻易渡过黄河,占领了西自秦州、东至青州一线之广地区。之后,他否定了张凌“权都健康,渐图恢复”的建议,使得南宋朝廷得以立足江南。

公元1227年 西夏灭亡
夏国的統治由盛而衰的年代,是蒙古在漠北兴起的年代。西夏政权宗后期,外戚任得敬分裂西夏,后依靠金朝而得以平定,但此后统治集团腐朽没落,内乱不断,日渐衰亡。1227年,成吉思汗留一部分兵力攻西夏,自率大军南下攻金。六月,中兴府被围已半年,西夏未帝投降,未帝举族人蒙古军中,旋即被杀,西夏亡。

公元1134年 金朝灭亡
金未女真贵族争权夺利,互相残杀。女真贵族的腐败,给各族人民带来无穷灾难。次时蒙古部发展起来,不断围攻金朝,金在政治、军事上均不能抵御入侵,不堪忍受压榨的农民也进行了声势浩大的起义。在内外交困的情况下,蒙古再次攻金。蒙古攻破蔡州,杀完颜宗绪,金灭亡。

火药发明
起源与炼丹有关。是古代在炼丹时无意配制的。它是硫磺、硝酸钾、市碳同结的。随着不断改进,黑色火药很快应用于军事。

书籍
1.《太平御览》
是北宋官修前期“四大书” 之一。初名《太平类编》,后改名为《太平御览》。此书是古代资料的宝库,有很高的史料价值。

指南针
战国时期,已发现磁石吸铁的现象。经过长期的实践,发现人工磁化的方法,造成更高一级的磁性指性仪器。


明清文明

公元1271年 忽必烈健元
忽必烈是成吉思汗四子拖累之子。蒙哥即汗位后,自己则亲摔大军伐宋。不料1259年在合州城下阵亡,忽必烈为争夺汗位忽忽北返。他返至开平,即位大汗,改年为中统,并诏告中外。

公元1275年 马可.波罗到中国
受到元世祖宠信心,长期在朝廷担任要职。

公元1279年 伯颜灭宋
忽必烈集中攻取南宋汉水中游南北岸两大军事,命令伯颜取宋。经过六年围攻,终于在至元十年(1273年)撤除南宋。

公元1292年 元大都建成
于1266年开工,1292年竣工。皇帝通过它把统治的实力伸向全国。大都城成为名副其实的全国政治、经济、文化中心。

公元1322年 英宗新政
英宗任丞相后,推行新政。新政内容有:
~ 大规模起用汉族地主官僚及儒家分子。
~ 罢微政院及冗官冗职。
~ 行“助投法”。
~ 诏儒家臣约等人,颁行天下。

公元1350年 更改钞法
元朝是第一个以纸币流通的封建王朝。纸币用来纳租税。至1355年,因大量纸币印行,无钞本抵换。造成物价曾长十倍。人名不愿使用钞,钞法败坏。元朝财政经济也随之崩溃。

公元1351年 红巾军起义
元朝后期,政治腐败。地主对农名剖削荷刻,加上黄河决口、山崩、大旱等天灾,反元起义一触即发。1351年韩山同利用白莲教发动起义。他们以红旗为号,投保红巾,故名红巾军。

公元1368年 元朝灭忙
平民的朱元璋原是农夫。他建立了立足基地。在1268年攻克大都,元朝灭亡。

公元1368年 明朝建立
朱元璋爆发红巾军起义。1368年应天称帝,建立明朝。他用近20年时间统一了全国。

公元1402年 靖难之役
朱元璋起用皇族才干分封海内外,守北方边塞节制蒙古人。1399年,朱棣自称“靖难” ,在正定、河间、东昌等地区发生激战。1402年,宫中起火,建文帝下落不明。燕王即位,是位成祖。
公元1636年 皇太极建清
皇太极即位后,用心的加强军权和中央集权。使后进政权前进了一大步,行政效果也提高。

公元1644年 明朝灭亡
明朝后期,官场黑暗,竞争激烈。政治达到腐朽不堪的地步。统治者对农民欺压。大众都纷纷反抗。满洲贵族不断攻明军,令明朝王统治者们疲劳。农名便起义推翻了明朝。

公元1644年 清军入关
大顺军攻入北京后, 福王朱由菘在南京称帝,建立南明政权,控制江南地区。

公元1840年 鸦片战争
英国维护鸦片贸易,发动对中国战争。1842年英政府和清政府签订一个不平等的合约——中英《南京条件》。中国封建社会被打开,从此由封建社会开始殖民地封建社会。


ew2010

儒家的经书和经学

儒家的经书和经学


第一节 什么是经和传

在中国封建社会中,封建地主把儒家学说为统治思想,发展了封建文化。但最后也用它来摧残新名主思想的萌芽,阻止近代科学文化发展。中国封建社会里习惯把儒家著作视为经典,把它们称为“经”。

东汉文学家许慎在《说文解字》中说:“经,织也。”清朝学者段玉裁说:“织之从(纵)丝谓之经,必先有经而后有纬。” 就是说经是指织布时的坚线,只有把坚线排好,才能用横着的纬线织出布来。所以古人认为儒家封建思想得有封建意识形态的核心,把它称为经。东汉的班固说到经就是“常”、“常道”,也就是指永恒不变的道理。

其实把典籍称为经最初不始于儒家著作。随着统治者出于政治上的需要,渐渐把经书限于儒家典籍。

孔子研究《诗》、《书》、《易》、《礼》、《乐》、《春秋》等经书。对于这些经书,战国和西汉时期,习惯称这样的著作为“传”或“记”。传、记的出现,产生了许多流派。流派思想观念不同下,经对中国封建社会起着重要的影响。


第二节 十三经及四书的形成

在清朝的经书书籍达一千七百余部,约两万卷。但作为重要经典的儒家著作,最初只有六部,即孔子所谓的六经。后来发展为十三部。如下:

一、六经
这是指孔子的六经:《诗》、《书》、《易》、《礼》、《乐》、《春秋》。而《乐》早在战国后期失传了。对于这六经的作者究竟是谁,在经学史上自汉朝以来产生两种不同观点。今文经学派认为,六经是孔子根据古代文献质料进行整理、篇著而成的。古文经学派却认为, 在孔子之前已有六经,是周公所作,孔子只是对这些经典进行删shān定。

二、五经
由于 《乐》在中国时期已失传,所以汉武帝时只立:《诗》、《书》、《易》、《礼》、《春秋》等五经博士。 这些博士都是对某中一部经书有专门研究的学者 ,他们并且传授学生。

三、七经
韩朝统治者标榜“以孝治天下”,至东汉时,又在五经添了《论语》、《孝经》,成为读书人必读之书,所以儒家经典扩大为七经。

四、久经
到了唐朝,在国家管办学校学习科目及考试项目中,又有久经之说,就是:《诗》、《书》、《易》、《周礼》、《仪礼》、《礼记》、《春秋榖gǔ梁传》、《春秋左氏传》等九部经书。《论语》、《孝经》也是读书人要研读的,称为“兼经”。

五、十二经
唐文宗年间,朝廷下令九经、《论语》、《孝经》、《尔雅》刻在石牌上,共十二书,称为十二经。

六、十三经和《十三经注疏》
在宋朝,理学家也把《孟子》提高到经书地位,所以儒家经典成了十三经。南宋以后,人把十三经以及比较好的注、疏、正义合在一起,并称为《十三经注疏》。宋代把《孟子》提升经地位后,又把《礼记》中的《中庸》、《大学》、《论语》、《孟子》相配合。称《四书》。


第三节 十三经及四书简介

《周易》
原称《易》,又称《易经》,是古人卜卦guà用的书。《周易》属于占筮shì书,就是判断吉凶。《周易》中用“一”和“- -”基本符号代表阴阳。把“一”和“- -”叠列三层,可形成八种组合形式,叫做八卦,又称经卦。每一卦象的含义和代表事物不同。

《周易》的作者和著作时代是怎样的?近代学者根据一些历史材料,推断了这部书是西周初年的作品,作者着难以判断。《周易》是一部占卜算卦书,但书中在讲到阴阳之间矛盾变化,反映了古人某些朴素辩证的观点。

到了汉朝,他被尊为六经之首,人们认为它包含了其他各经最根本的道理。汉朝学者多以象数之学来讲解它,也就是根据形象和数量来推测自然界的变化对社会政治的影响,因此它成为预言灾异的工具。

三国时期,王弼bì改变了大谈象数的风气。注解《周易》是借机阐发自己的哲学思想。他合了《老子》、《庄子》道家学说,发展尊定思想基础。

《尚书》
原称为《书》,是中国夏、商、周时代一些政治文献和传说质料的汇编,属于政治书。春秋以后,他被儒家们尊为经典,称《书经》。自汉朝开始,又称为《尚书》,使用汉代通行的录书文字抄写的,称为“今文尚书”。
西汉中期后,又发现先秦时期用古文字体抄写的《尚书》,所以被称“古文尚书”。
东晋时期,人称他为“伪古文尚书”。


ew2o1o

Masyarakat Zaman Penjajahan



Masyarakat Zaman Penjajahan


Faktor-faktor Kedatangan Buruh Asing

Kejadian bencana alam di Negara asal seperti tanah runtuh.

Pada tahun-tahun 1930-an, ramai di kalangan imigren Cina telah mula menetap di Tanah Melayu disebabkan keadaan politik yang tidak stabil di China. Oleh itu, mereka tertarik dengan kestabilan politik dan keharmonian di Tanah Melayu.

Kebanyakan orang Cina yang berhijrah ke Tanah Melayu berasal dari Wilayah Fukien, Kwangtung, dan Kwangsi serta kawasan-kawasan yang lain di selatan China. Kesukaran hidup di kawasan-kawasan tersebut menyebabkan berlaku perpindahan.

Pada akhir kurun ke-20 penanaman getah berkembang di Tanah Melayu. Perusahaan getah Tanah Melayu mengakibatkan kemasukan orang India kerana tenaga mereka diperlukan di ladang-ladang getah. Selain daripada itu, buruh India juga diperlukan dalam pembinaan landasan api dan jalan raya.

Victor Purcell dalam bukunya bertajuk The Chinese in Malaya, tidak menafikan kebenaran pendapat di atas, begitu juga dengan Kernial Singh Sandhu dalam,bukunya bertajuk Indians in Malaya menyoong pendapat-pendapat tersebut.

Walau agaimanapun, terdapat sedikit keraguan berkenaan dengan factor-faktor tersebut. Kerana ramai imigran Cina di negeri-negeri Melayu, khususnya datang dari daerah-daerah Kwangtung dan Fukien, sedangkan di kedua-dua daerah tersebut, masalah-masalah tadi tidak menonjol.berbanding bahagian utara China.

Maka, Victor Purcell melihat bahawa kegiatan perniagaan ataupun perdagangan yang telah terjalin sejak sekian lama dahulu antara negeri-negeri Melayu dengan Kwangtung dan Fukien, sebagai satu faktor penting penghijrahan orang Cina itu.

Dengan berlatar belakangkan kegiatan pelayaran yang kerap, maka tidaklah sukar bagi orang Cina yang berminat untuk berhijrah ke negeri-negeri Melayu kerana mereka telah tahu suasana persekitarannya melalui pedagag-pedangan yang pernah singgah di negeri-negeri berkenaan.

Di sekitar pertengahan kurun ke-19, perusahaan bijih timah mulai maju di Tanah Malayu. Kawasan-kawasan perlombongan yang utama ialah Sungai Ujung, Lukut, Lembah Klang, Lalut, dan Lembah Kinta. Kemajuan perusahaan bijih timah menyebabkan pertumbuhan penduduk yang cepat di Tanah Melayu. Ini disebabkan kemasukan buruh lombong daripada bangsa Cina. Kemasukan orang-orang Cina berterusan sehingga awal kurun ke-20.

Kerajaan British menggalakan kemasukkan buruh-buruh India ke Tanah Melayu untuk memenuhi keperluan tenaga pekerja di lading-ladang dan perkhidmatan kerajaan. Orang-orang Punjabi dibawa masuk untuk berkhidmat dalam sektor perkeranian dan teknikal.


Punca-Punca Berhentinya Kemasukan Buruh Asing

Perpindahan orang Cia terus berlaku sehingga tahun-tahun 1930-an apabila kemasukan penduduk Cina mula dihadkan setelah Akta Kawalan Kemasukan Penduduk dikuatkuasakan.

Dalam tahun 1929 dunia mula mengalami zaman meleset. Ini bermakna perdagangan di antara negara-negara jiga kurang. Oleh itu barang-barang eksport yang dikeluarkan pun kurang. Ini mengakibatkan pengangguran. Malaysia juga terlibat dari tahun 1930 hingga 1933. Hasil keluaran getah dan bijih timah sangat kurang. Akibatnya ramai orang-orang China.

Dalam tahun 1933 satu lagi undang-undang bergelar Ordinan Orang Asig diluluskan. Undang-undang ini menyekat lebih ramai imigran laki-laki. Peraturan yang ketat dikenakan sekatan. Oleh itu puan pula tidak dikenakan sekatan. Oleh itu bilangan perempuan China yang datang ke Malaysia makin bertambah. Dalam tahun 1934 sahaja, lebih kurang 190000 orang perempuan datang ke sini. Kemudian kemasukan orang-orang perempuan ini disekat pula dalam tahun 1938.

Kemasukan dan kepulangan orang-orang India di negara ini pada tahun-tahun 1930 adalah lebih teratur kerana perbelanjaan ditanggung oleh pengusaha-pengusaha lading. Oleh itu, aliran keluar masuk mereka ke negara ini adalah rasmi dan tersusun.


Cara-cara Kedatangan Buruh Asing

Imigrasi rakyat China ini diuruskan oleh pemilik-pemilik kapal China yang kaya. Di Chinaa Selatan ada ejen-ejen yang pergi menanya sesiapa yang ingin pindah. Ejen-ejen ini diberi seringgit bagi setiap orang yang diperolehinya. Imigran tidak payah membayar tambang. Akan tetapi apabila sampai, misalnya di Pulau Pinang, mereka dikehendaki bekerja dengan majikan baru untuk membayar balik tambang mereka.

Sistem tiket kredit –tambang pelayaran mereka ke tanah melayu telah dibayar oleh ejen dan mereka terikat dengan perjanjian untuk berkerja bagi satu tempoh masa tertentu ,slepas itu mereka bebas berkeja dengan sesiapa sahaja .

Dengan bantuan rakan atau ahli keluarga

sistem kontrak –Majkan di tanah melayu meminta ejennya yang terdapat di India untuk mencari pekerja dan pekerja itu diminta menandatangani kontrek .(pekerja itu perlu bekerja selama 3 tahun dan gaji ditentukan mengikut kontrek .

Sistem kangany –kangany (mandur)dihantar oleh tuanpunya ladang ke India selatan untuk mencari pekerja. selalunya kangany akan memilih pekerja di kalangan sahabat handai dan saudara –maranya .

Melalui perjanjian antara kerajaan British dengan India –kemasukan buruh India secara teracang untuk memenuhi kekurangan tenaga buruh .

Tabung imigrasi India –sumbangan daripada pemilik–pemilik ladang , buruh-buruh mendapat tambang pelayaran dan mereka bebas bekerja dengan mana-mana ladang .

Kerajaan British menempatkan seorang pegawai di madras – Dia bertanggujawab menguruskan urusan pengambilan buruh .





Kesan-kesan:

Masalah-masalah sosial

Kedatangan orang-orang Cina ke Tanah Melayu dan Negeri-negeri Selat menyebabkan munculnya kongsi-kongsi gelap yang menimbulkan kekacauan seperti pertempuran dan rusuhan.Berlaku juga kegiatan perlacuran di kalangan kaum-kaum Cina terutamanya di negeri Selat.Rumah-rumah perjudian banyak didapati dan diusahakan oleh kongsi gelap.Ia sering menjadi punca pergaduhan dan rusuhan.Kegiatan orang-orang Cina ini menimbulkan masalah kepada pemerintah.Oleh itu,langkah-langkah diambil untuk mengatasinya seperti penubuhan Jabatan Pelindung Orang Cina pada tahun 1877.

Pembinaan alat perhubungan

Kemasukan orang-orang imigran terutamanya orang India telah menyumbangkan tenaga tenaga bagi pembinaan jalan raya dan kereta api.Jalan-jalan raya dan kkereta api dibina bagi menyumbangkan kawasan-kawasan pertanian,ladang-ladang getah dan lombong-lombong bijih timah dengan pelabuhan.Ini membolehkan bahan-bahan mentah dieksport ke luar negarandengan segera.Selain itu memberi kemudahan perhubungan kepada penduduk tempatan.

Pertumbuhan Bandar-bandar

Kemasukan orang-orang imigran menyebabkan berlakunya aktiviti perdagangan, pertanian, perladangan dan perlombongan dan hasilnya muncul di bandar-bandar.Kegiatan perlombongan bijih timah di Larut dan Ipoh di negeri Perak menyebabkan lahirnya bandar Taiping, Kamunting, dan Ipoh. Di samping itu,muncul juga bandar-bandar kecil dan pekan-pekan yang diduduki oleh sebahagian besar orang Cina yang menjalankan perniagaan dan orang India yang merupakan golongan pekerja.

Perkembangan perusahaan bijih timah dan getah

Kemasukan orang-orang Cina dan India telah dapat memenuhi keperluan perusahaan bijih timah dan getah.Orang Cina telah membuka dan mengerjakan lombong-lombong bijih timah serta memperkenalkan cara-cara perlombongan yang lebih berkesan dan memberi pendapatan lebih lumayan.Orang Cina memberi sumbangan yang besar dalam bidang penanaman modal.Pada tahun 1931,penanaman modal orang-orang Cina dianggarkan berjumlah 50 juta.Mereka memiliki 60% daripada lombong-lombong bijih timah pada tahun 1920.Orang-orang Cina juga menanam modal di dalam perusahaan getah.Pada tahun 1931,mereka memiliki 12.5% daripada jumlah ladang getah.Orang-orang India pula telah membantu mengembangkan perusahaan getah dengan membekalkan tenaga buruh yang murah.Kehadiran mereka membolehkan pembukaan ladang-ladang getah yang diusahakan oleh bangsa Eropah.


ew2010

Masyarakat Melayu Kesultanan Melaka

Masyarakat Melayu Kesultanan Melaka

Penduduk-penduduk awal pada zaman feudal

Orang-orang yang awal sekali di dunia ini selalu mengembara dari satu tempat ke satu tempat yang alin. Mereka keluar mengembara beribu-ribu batu jauhnya. Ini mengambil masa yang panjang. Kita tidak tahu mengapa mereka berbuat demikian. Barangkali mereka mencari tempat yang lebih baik di mana makanan boleh didapati ataupun pertukaran iklim memaksa mereka berbuat demikian. Letaknya Malaysia ialah di hujung lautan Asia. Ia diumpamakan sebahai sebuah jambatan di antara Asia, pulau-pulau di Selatan dan Lautan Pasifik. Ramai yang mengembara dari Asia melalui Malaysia.


Penduduk-penduduk awal di Melaka pada zaman feudal

Tom Pires mencatatkan bahawa penduduk awal di Melaka terdiri daripada Orang Selat. Demikian juga pendapat seorang lagi pencatat bahasa Portugis, iaitu De Eredia.

Setelah Melaka dibuka oleh Parameswara, penduduknya bertambah ramai. Kebanyakan terdiri daripada orang Melayu yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan. Di samping itu terdapat juga Orang Laut dan Orang Minangkabau yang menjadi kumpulan penduduk asal di Melaka. Orang Laut mempunyai kampong halaman di Sabak. Selain itu terdapat pula kumpulan pedagang. Pedagang Jawa yang berasal dari Gisek, menetap di Ilir. Bilangan mereka bertambah ramai terutamanya dari bulan Mei-Jun hingga September. Kebanyakkan pedagang dari luar tinggal di Upe. Pedagang Arab, Parsi, China dan pedagang Jawa dati Tuban, Jepara dan Jawa Barat tinggal di situ. Orang Arab, Gujerat, Parsi dan Cina adalah pedagang yang kerap mengunjung Melaka.

Masyarakat di Melaka secara kasar boleh dibahagikan kepada dua golongan yang besar, iaitu golongan yang memerintah dan golongan yang diperintah. Golongan yang paling tinggi kedudukannya ialaj raja Melaka dan kaum kerabatnya. Kemudian diikuti oleh golongan pentadbir seperti Bendahara, Temenggung, Laksamana, Syahbandar dan Mandulika. Mandulika ialah wakil sultan yang menjalankan pentadbiran di wilayah jajahan Melaka.golongan pentadbir ini biasanya terdiri daripada golongan bangsawan. Di samping itu terdapat juga golongan yang dikenalikan sebagai Orang Kaya-Kaya.

Selepas golongan yang memerintah terdapat pula rakyat biasa yang digelar “ Orang Merdeheka”. Mereka termasuklah golongan peniaga dan pedagang, buruh biasa yang mahir bertukang dan membuat senjata dan golongan yang dipanggil Kiwi. Golongan Kiwi adaalah pedagang yang menjalankan urusan entrepot di pelabuhan Melaka.

Golongan yang paling bawah ialah golongan hamba. Di antara golongan hamba abdi terdapat golongan hamba raja, orang raja, orang berhutang, hamba, abdi dan sahaya.

Selain golongan tersebut, terdapat juga golongan yang penting dalam sebuah masyarakat Islam, iaitu golongan ulama. Mereka menguruskan hal-ehwal yang berkaitan dengan agama Islam. Sejarah Melayu ada menceritakan tentang adanya maulana dan madhdum yang bertugas di istana untuk menyelesaikan masalah agama.


Negrito dan Senoi

Kaum yang tertua sekali datang Asia Tenggara ialah orang-orang Negrito. Hingga sekarang mereka masih ada di Malaysia. Di Kedah dan Perak mereka dikenali sebagai orang-orang Semang dan di Kelantan mereka digelar Pangan. Badan mereka kecil dan mereka berambut kerinting. Kaum ini telah pergi ke negara-negara lain. Mereka dikenali sebagai Aetas di Filipina dan Orang Hitam di Australia. Di Malaysia mereka digelar Orang Asli. Orang-orang Senoi atau Sakai sebagaimana mereka digelar dahulu, ialah satu kaum yang telah berkembang di Asia Tenggara. Orang-orang Senoi lebih tinggi daripada orang-orang Negrito. Berkulit hitam dan hidung kemek, mereka selalunya tinggal di bukit-bukau. Kaum ini juga ada di Sri Lanka dan Sulawesi.

Melayu Pertama dan Melayu Kedua

Kaum yang terbesar dan utama sekali datang ke Asia Tenggara ialah dari bahagian barat Cina. Mereka ialah kaum Mongoloid. Ini berlaku di antara tahun 2500 S.M. dan 1500 S.M. Mereka adalah nenek moyang orang-orang Melayu yang sekrang ini tinggal di Malaysia. Kaum Melayu ini mengembara dari Asia Tenggara ke pulau-pulau di Timur dan Rebuplik Malagasy.

Di antara tahun 2500 S.M. dan 1500 S.M. kaum yang datang ke Asia Tenggara ini boleh dibahagikan kepada dua; Melayu Pertama dan Melayu Kedua. Di semenanjung Malaysia masih terdapat orang-orang Melayu Pertama. Orang Jakun, Orang Laut dan Bersisi ialah dari kaum ini, begitu juga kebanyakan daripada orang-orang Dayak di Malaysia Timur dan orang-orang Batak di Sumatera.

Kaum yang kedua iaitu orang-orang Melayu Kedua mengikut orang-orang Melayu Pertama ke Asia Tenggara. Mereka juga digelar orang-orang Pantai Melayu. Adalah dipercayai bahawa merekalah menyebabkan orang-orang Melayu Pertama masuk ke kawasan pedalaman. Orang-orang Melayu Kedua yang tinggal di sepanjang pantai Malaysia, Sumatera, Bali, Borneo, Sulawesi dan pulau-pulau lain ialah nenek moyang yang orang-orang Melayu yang tinggal di tempat-tempat ini sekarang.

Orang-orang Melayu Kedua, yang datang kemudian ini, membawa bersam mereka zaman logam ke Malaysia. Kehidupan mereka lebih maju lagi jika dibandingkan dengan kaum-kaum yang terdahulu datang ke sini. Mereka bercucuk-tanam dan menternak binatang, dan tinggal di rumah-rumah kayu. Mereka percaya bahawa alam semula jadi dikuasai oleh semangat. Kebanyakan kepercayan mereka ditumpukan kepada padi.

Ketika orang-orang Melayu Kedua menetap di negara ini, mereka telah mempunyai tamadun sendiri. Bila pedagang-pedagang dari luar negeri datang ke sini, penduduk-penduduk asli Malaysia sudah mempunyai unsure-unsur tamadun; mereka bukanlah liar. Tidak lama kemudian penduduk awal ini telah dapat mencipta satu sistem pemerintahan untuk kegunaan mereka sendiri. Inilah permulaan sistem pemerintahan yang kita ada sekarang ini.



Pentadbiran yang tersusun

• Sultan Melaka dengan bantuan anggota Majlis Tertinggi Berjaya mewujudkan pentadbiran yang baik dan tersusun

• Anggota Majils Tertinggi ini terdiri daripada Bendahara, Temenggung, Laksamana dan Penghulu Bendahari.

• Di bawah Majlis Tertinggi terdapat lapan orang pembesar yang bergelar Sri.

• Syahbandar adalah salah seorang daripada ahli dalam majlis Orang Besar Berlapan

• Terdapat 16 orang pembesar rendah yang bergelar Raja

• Pihak pengurusan yang akhir ialah 32 orang pegawai kerajaan

• Hasil daripada penyusunan dan pembahagian tugasan yang baik, Melaka Berjaya menarik perhatian pedagang-pedagang asing

• Pentadbiran yang baik Berjaya menjadikan Melaka aman dan menjadi tumpuan para pedagang
• Melaka akhirnya muncul sebagai peabuhan utama pada abad ke-15


Peranan Sultan

• Baginda adalah ketua kerajaan dan ketua agama Islam
• Baginda menjadi kuasa tertinggi yang mempunyai kuasa mutlak dalam tentera Melaka
• Baginda berkuasa menjatuhkan hukuman mati dan mengusir rakyat dari negeri Melaka
• Di antara sultan Melaka yang berkebolehan ialah Sultan Alauddin Riayat Shah (1477-1488)
• Baginda menyamar diri untuk menyiasat keadaan di dalam negeri
• Baginda mendirikan pondok-pondok kawalan untuk menjaga keselamatan rakyat Melaka dan pedagang asing
• Pasukan polis hari ini turut mengamalkan system kawalan pondok yang dipanggil Sistem Salleh • Baginda dibantu oleh pembesar-pembesar negeri


Pembesar-pembesar

Sesebuah negeri itu dibahagikan kepada beberapa buah daerah. Sesebuah daerah itu adalah satu kawasan di sepanjang sungai utama dalam negeri itu atau anak sungai ataupun sungai-sungai yang kecil. Banyaknya daerah dalam sesebuah negeri itu adalah berbeza dari negeri yang lain. Ia bergantung kepada besarnya sesebuah negeri itu dan sejarahnya. Pemerintah-pemerintah daerah ini bergelar pembesar-pembesar atau orang-orang besar.

Pembesar-pembesar ini pula terbahagi kepada beberapa peringkat. Mereka ialah Orang Besar Berempat, di bawahnyy Orang Besar Berlapan, diikuti pula dengan Orang Besar Enam Belas dan akhir sekali 32 orang pegawai. Sebagaimana yang kita lihat, susunan ini sama seperti di negeri Melaka.

Pembesar-pembesar bukanlah kerabat diraja. Mereka memperolehi hak memerintah sesebuah daerah itu melalui tauliah dan pemerintah. Biasanya mereka menerima surat yang bercap mohor dari pemerintah. Pembesar-pembesar memegang jawatan mereka seumur hidupnya atau seumur hidup pemerintah yang memberi mereka jawatan itu. Apabila seorang dari pembesar-pembesar itu meninggal dunia, anaknya akan menggantikannya.

Pembesar-pembesar mesti menunjukkan taat setia mereka kepada pemerintah. Pada masa upacara-upacara yang penting seperti Adat Istiadat Pertabalan, Mereka akan pergi ke istana. Pada masa pertabalan, pembesar-pembesar akan melakukan istiadat mengadap. Seseorang pembesar itu akan duduk bersila di atas lantai, menghadap Sultan dan menghampirinya perlahan-perlahan. Ia tidak berjalan tetapi mengesut.


Fungsi pembesar-pembesar

Kedudukan pembesar-pembesar sangat penting di dalam susunan pemerintahan Melayu tradisional. Pembesar-pembesar sangat rapat dengan rakyat. Oleh yang demikian mereka sangat berkuasa. Kadang-kadang merekalah yang berkuasa dan bukannya Sultan.

Mereka menjaga keamanan dan undang-undang dalam daerah mereka, Jika ada masalah mereka menyiasatnya dan mendengar cerita dari kedua-dua belah pihak. Mereka menjatuhkan hukuman dan mendenda. Hukuman mati hanya boleh dijatuhkan oleh pemerintah.

Jika negeri diancam oleh orang luar, pemerintah akan menyuruh pembesar-pembesar menyediakan askar. Mereka tidak mempunyai askar biasa, tetapi menyuruh rakyat mempertahankan negeri pada masa peperangan. Mereka juga mengupah orang.

Tugas mereka yang penting sekali ialah memungut cukai dari daerah mereka. Pemungut cukai digunakan untuk memungut cukai. Segala perdagangan yang melintas daerah itu akan dicuakai di pengkalan cukai yang didirikan di sepanjang sungai. Biasanya barang-brang itu dicukai 10%, dan dibayar dengan barang. Sebahagian dari hasil cukai diberi kepada pemerintah sebagai ufti. Misalnya Sultan Perak berhak mengambil $6/- dari tiap-tiap bahara (400 paun) bijig timah yang dieksport dari mana-mana daerah.


Peranan Bendahara

• Beliau menjadi ketua dalam Majlis Tertinggi dan ketua pentadbiran negeri Melaka
• Tugasannya hamper sama dengan tugas Perdadna MEnteri pada hari ini
• Beliau menjadi penasihat utama kepada sultan dan ketua adapt istiadat
• Beliau menjadi ketua hakim dalam menyelesaikan kes-kes yang besar
• Beliau akan mengetuai angkatan tentera menghadapi peperangan
• Beliau berperanan melantik sultan yang baru apabila sultan yang memerintah mangkat
• Beliau menjadi pemangku sultan apabila sultan tiada di Melaka
• Beliau diamanahkan memegang alat-alat kebesaran sultan
• Bendahara Melaka yang teragung iala Tun Perak yang bertanggunjawab meluaskan jajahan Melaka
• Tun Perak memainkan peranan yang penting dalam menyeberkan agama Islam ke jajahan takluk Melaka
• Puteri-puteri diraja Melaka dikahwinkan dengan raja-raja jajahan takluk Melaka
• Melaka menjadi pusat penyebaran agama Islam di rantau ini
• Bendahara Melaka dibenarkan menjalankan perniagaan
• Bendahara Seri Maharaja( Tun Mutahir) adalah peniaga yang Berjaya


Peranan Temenggung

• Beliau menjaga keamanan dalam negeri Melaka
• Tugasnya hamper sama dengan tugas Ketua Polis Negara hari ini
• Beliau ditugaskan menyusun tempat duduk dalam istana dan menyelesaikan kes-kes yang kecil
• Beliau bertanggungjawab mengawasi pedagang asing di pelabuhan Melaka
• Beliau mesti menentukan sukatan dan timbangan yang betul digunakan dalam perdegangan
• Beliau ditugaskan menguruskan pembinaan penjara
• Beliau akan duduk di hadapan gajah semasa mengiringi sultan berangkat
• Beliau menjadi ketua adapt istiadat dalam jamuan diraja


Peranan Laksamana
  • Beliau adalah ketua angkatan laut Melaka.
  • Beliau bertanggungjawab mengawal keselamatan peribadi Sultan.
  • Beliau mengawasi kegiatan lanun dan mengetuai angkatan tentera jika Bendahara tidak ada di Melaka.
  • Beliau mengetuai utusan diraja ke seberang laut.
  • Beliau akan duduk di belakang gajah semasa mengiringi Sultan berangkat.
  • Laksmana Melaka yang terkenal ialah Hang Tuah.

Peranan Penghulu Bendahari

Beliau menguruskan hal kewangan kerajaan Melaka.
  • Tugas beliau sama dengan tugas Menteri Kewangan pada hari ini.
  • Beliau mengetuai semua bendahari dan mengawasi pengawai memungut hasil.
  • Beliau menjaga kebajikan pekerja dan hamba di istana
  • Beliau menjadi ketua perayaan dalam istana.
  • Beliau menjadi bendahari dan setiausaha sultan. \
  • Pegawai-pegawai kampung yang lain

    Masjid dibina di kampong-kampung besar yang terdiri dari 40 buah rumah atau lebih. Imam ialah seorang yang penting di dalam kampong. Selalunya dia adalah seorang yang telah menunaikan fardhu haji. Ia mengurus masjid dan mengetuai sembahyang. Masalah mengenai undang-undang agama diselesaikan olehnya. Jika ia mempunyai pengetahuan yang cukup mengenai bahasa Arab dan Quran ia digelar ulama. Imam juga menjadi guru agama di kampung-kampung.


    Selain daripada Imam terdapat pengawai-pengawai yang lain seperti Khalib, orang yang membaca khutbah di waktu sembahyang Jumaat, Bilal orang yang membaca azan dan pegawai yang paling rendah sekali adalah Lebai. Pawang dan bomoh sangat popular di kampong-kapung. Mereka tidak mempunyai kuasa politik tetapi orang ramai mendapatkan mereka untuk menghalau hantu jembalang. Kepercayaan kepada bomoh dan pawing ini ialah satu tradisi lama, yang bermula sebelum kedatangan Islam di Malaysia.



    Pertanian


    Pertanian adalah sangat penting dari segi aktiviti ekonomi orang-orang Malaysia pada masa dahulu. Makanan yang paling penting ialah beras. Orang-orang yang pindah masuk dari utara ke arah selatan ke kepulauan Melayu lebih dari 3000 tahun dahulu, telah memperkenalkan padi sebagai satu tanaman, kepada Malaysia dan Asia Tenggara. Apabila pedagang-pedagang India melawat Malaysia kira-kira 2000 tahun dahulu, penanaman padi sudah banyak dipraktikkan di sini. Sawah-sawah padi mempunyai sistem pengairan yang baik.

    Perikanan


    Perikanan ialah aktiviti ekonomi yang penting di dalam masyarakat Melayu masa dahulu. Ramai penduduk-penduduk awal tinggal di sepanjang lembah sungai dan di kawasan-kawasan pantai. Mereka menggunakan sungai sebagai jalan pengangkutan, mengambil air untuk memasak, membasuh, mandi dan menangkap ikan.

    Perlombongan


    Dari sejak zaman prasejarah lagi melombong ialah satu-satunya pekerjaan penduduk-penduduk Malaysia. Orang-orang asing yang datang ke Malaysia pada masa dahulu telah menggelar Malaysia ‘Semenanjung Emas’. Emaslah yang telah menarik perhatian pedagang-pedagang asing. Sudah tentu banyak emas yang dapat digali hinggakan pedagang-pedagang dari kawasan Mediteranean sampai ke Negari China telah datang ke mari. Lagi satu jenis logam yang menarik perhatian mereka ialah bijih timah.


    ew2010

    Kesan-kesan Kedatangan Orang China Dan Orang India

    Kesan-kesan Kedatangan Orang China Dan Orang India Ke Atas Masyarakat Tanah Melayu

    (a)Pertambahan penduduk dan wujudnya masyarakat majmuk

    Kemasukan orang-orang Cina dan India menyebabkan komposisi kaum berubah.Sebelum tahun 1848,di Negeri-negeri Melayu boleh dikatakan keseluruhan pendudukannya adalah Orang Melayu. Dengan kemasukan orang Cina dan India,orang Melayu tidak lagi merupakan golongan majority.Malah di setengah-setengah negeri,bilangan orang Cina dan India telah melebihi bilangan orang Melayu seperti yang berlaku di Selangor dan Perak pada tahun 1901.Pada tahun 1911,orang Melayu marupakan 51%,Cina 33% dan India 11% daripada jumlah penduduk Tanah Melayu.Kadar peratusan tersebut berubah apabila semakin ramai orang Cina dan India terutama yang dilahirkan di negara ini mengambil keputusan untuk menetap. Pada tahun 1921,peratusan orng Melayu turun kepada 49%, Cina 35%, dan India 14%. Dengan adanya orang-orang Cina dan India, maka wujudnya masyarakat majmuk di Tanah Melayu.

    (b)Berlaku pembahagian penempatan

    Dari segi penempatan,terjadi persaingan antara satu kaum dengan kaum yang lain.Orang-orang Melayu tinggal di tepi pantai atau di tebing-tebing dan muara-muara sungai. Umumnya orang Melayu bekerja sebagai petani dan nelayan. Orang-orang Cina tinggal di bandar-bandar, pelabuhan dan di kawasan perlombongan. Orang Cina menjadi golongan saudagar, pengusaha, peladang, dan pelombong. Orang-orang India tertumpu di lading tebu, kopi dan kemudiannya di ladang getah. Mereka menjadi pekerja ladang dan penoreh getah. Ada juga orang-orang India bekerja sebagaiburuh di sector awam seperti membina jalan raya dan kereta api termasuk kerja perkeranian di jabatan-jabatan kerajaan.

    (c)Perbezaan indetiti dan kebudayaan

    Perbezaan tidak sahaja berlaku dari segi penempatantetapi juga dari segi identity dan kebudayaan. Perbezaan ini semakin ketara apabila pihak British tidak berusaha mengambil langkah-langkah untuk membolehkan mereka bercampur gaul. Perkara ini menyebabkan orang-orang Cina dan India terus mempertahankan kebudayaan dan cara hidup mereka.

    ew2010

    LAPISAN OZON / RUMAH HJIAU

    LAPISAN OZON


    Pengenalan Tentang Penipisan Lapisan Ozon:

    • Isu mengenai penipisan lapisan ozon merupakan satu isu yang hangat di peringkat antarabangsa. Malahan isu ini telah mendatangkan kebimbangan kepada semua Negara di dunia ini.

    • Ozon merupakan sejenis gas yang terdiri daripada cantuman tiga atom oksigen. Gas ozon ini lazimnya digunakan dalam bahan peluntur dan untuk membasmikan kuman, digunakan dalam bahan peluntur dan untuk menghilangkan bau yang tidak disenangi daripada makanan. Walau bagaimanapun, gas ini merbahaya kepada manusia kerana ia bolerh merosakkan paru-paru.

    • Namun begitu, pada lapisan stratosfera ozon membentuk lapisannya sendiri yang dikenali sebagai lapisan ozon yang terletak kira-kira 10 hingga 50 km dari aras bumi.

    • Lapisan ozon ini terbentuk dari tindakbalas antara oksigen di atmosfera dengan pancaran ultra-ungu. Lapisan ini berperanan sebagai pelindung bumi dari pancaran ultra-ungu ini amat merbahaya kepada manusia dan binatang.

    • Oleh itu, lapisan ozon amat penting untuk menyerap dan membalikkan pancaran ini semula ke angkasa lepas sebelum ianya terlepas ke bumi.

    • Namun begitu, ada tanda-tanda menunjukkan bahawa lapisan ozon ini telah menipis dan bumi diancam oleh pancaran ultra-ungu.

    • Melalui penyelidikan yang telah dijalankan oleh NASA (America’s National Aeronautics and Space Administration) melalui Satelit Nimbus 7, mendapati lapisan ozon telah menipis sebanyak 3 hingga 7 peratus terutamanya di ruang atmosfera negara-negara perindustrian.



    Sebab-Sebab Penipisan Lapisan Ozon:

    • Lapisan ozon di lapisan stratosfera semakin nipis / berlubang menyebabkan sinaran ultra ungu sampai ke permukaan bumi menyebabkan suhu meningkat.

    • Penggunaan bahan kloroflorokarbon (CFC) dalam pembuatan pendingin hawa, penyembur aresol.

    • Penggunaan baja organik yang berterusan dalam pertanian yang menghasilkan nitrogen oksida.

    • Pembakaran bahan api fosil yang menghasilkan nitrogen dioksida.

    • ujian senjata nuklear.

    • Peperangan yang menggunakan bahan letupan.

    • Jet supersonik yang melalui lapisan stratosfera.

    • Pembalakan yang beterusan rnenyebabkan kandungan karbon dioksida yang tinggi dalam udara.


    Kesan Penipisan Lapisan Ozon

    • Bertambahnya sinaran ultra ungu ke permukaan bumi dan seterusnya meningkatkan suhu bumi.

    • Penyakit seperti katarak mata, kanser kulit.

    • Mengurangkan proses fotosentesis tumbuhan - karbon dioksida bertambah.

    • Memusnahkan sel mikro organisma / bakteria pada tumbuhan dan binatang menyebabkan tumbuhan / binatang mati.

    • Memusnahkan habitat rantaian makanan binatang apabila hutan musnah.


    • Berkurangnya hasil pengeluaran tanaman kerana penyakit dan pokok mati.


    • Membunuh sistem pelalian manusia dan binatang.


    • Peningkatan suhu rnenyebabkan pencairan ais / glesier - menyebabkan peningkata.n aras laut, isi padu air laut bertambah, kawasan rendah ditenggelarmi air / banjir.


    KESAN RUMAH HIJAU

    Pengenalan Tentang Rumah Hijau:

    • Rumah Hijau adalah rumah kaca yang mengubahsuai suhu bagi membolehka penanaman tumbuh-tumbuhan dari negara yang mempunyai iklim yang berlainan.


    • Suhu di dalam rumah hijau dikawal supaya ia sentiasa panas. Oleh itu, keadaan panas di negara tropika dapat diwujudkan secara tiruan.


    • Hipotesis rumah hijau mengibaratkan bumi sebagai sebuah rumah hijau yang telah menjadi panas. Menurut hipotesis ini, pertambahan pencemaran di atmosfera akan menyebabkan kepanasan di seluruh dunia.


    • Setengah-setengah karbon dioksida secara semulajadi terdapat di atmosfera, Gas-gas ini digunakan oleh tumbuh-tumbuhan untuk bernafas. Walau bagaimanapun karbon dioksida yang terlalu banyak dalam udara akan mendatangkan masalah.



    • Karbon dioksida yang terlalu banyak akan bertindak sebagai ‘selimut’ yang menghalang dan menyebabkan bahang tersebut berkitar dalam ruang itu sahaja.


    Faktor yang menyebabkan Rumah Hijau

    • Kesan rumah hijau merupakan satu fenomena yang berlaku kerana pencemaran udara.


    • Kesan rumah hijau berlaku kerana pemerangkapan haba oleh gas-gas rumah hijau.


    • Antara beberapa jenis gas rumah hijau yang biasa didapati ialah karbon dioksida, sulfur dioksida dan oksida nitrogen.


    • Sejarah kesan rumah hijau bermula pada zaman Revolusi Perindustrian. Pada zaman inilah manusia mula menggunakan bahan api fosil secara meluas. Ini menyebabkan kandungan karbon dioksida bertambah.


    • Gas-gas ini akan bertindak seperti selimut yang membenarkan haba masuk kemudian akan memerangkap haba ini. Haba yang terperangkap inilah yang akan meningkatkan suhu pada permukaan bumi.




    Kesan Rumah Hijau

    a) Kenaikan paras laut

    • Misalnya kenaikan paras laut di Artik dan Antartika yang disebabkan oleh pencairan ketulan-ketulan ais menyebabkan kejadian banjir di kejadian banjir di kawasan persisiran pantai seperti yang berlaku di bandar-bandar persisiran Bangladesh.



    • Pelimpahan masuk air laut ke kawasan pertanian dan meninggikan saliniti (kemasinan) tanah. Ini menjadikannya kurang sesuai untik pertanian.




    b) Perubahan iklim

    • Perubahan arah angin dan arus menyebabkan bencana alam seperti ribut dan taufan.Kejadian iklim ekstrim di mana kemarau dan banjir berlaku dengan tidak diduga seperti di Africa. Ini mengurangkan penghasilan hutan dan pertanian.


    • Perubahan taburan hujan dan sumber air yang menyukarkan kebolehdapatan air tawar. Ini membawa masalah kepada pertanian dan penghutanan.


    c) Kesihatan manusia terganggu

    • Perubahan suhu boleh menyebabkan 'heatwave' di beberapa tempat dan penduduk kawasan terutamanya penduduk tua boleh mengalami 'heatstroke'.


    • Kekurangan air tawar dan kejadian banjir boleh menyebabkan air yang digunakan tercemar dan seterusnya mengakibatkan penyakit seperti cirit-birit.



    d) Kegiatan harian manusia dan penempatan manusia terganggu

    • Pemindahan zon-zon iklim dan gerakan air laut serta kejadian banjir boleh menjejaskan kegiatan menangkap ikan dan haiwan akuatik lain.


    • Bencana alam seperti ribut dan kemarau juga mengakibatkan gangguan bekalan elektrik.


    • Penduduk yang tinggal di kawasan tanah di pinggir laut kadang kala perlu ditempatkan di kawasan lain kerana banjir.


    ew2010